About Me

header ads

Pertelingkahan porfolio, porfolio Bung 'ditukar' lepas angkat sumpah


Bersatu dan Umno dilihat sedikit berselisih sebaik selepas kerajaan baru Sabah menangkat sumpah pagi ini.

Bagaimanapun ia berjaya diredakan selepas ketua menteri baru, Hajiji Mohd Noor setuju untuk menukar portfolio timbalannya.

Hajiji dan Bung Moktar Radin serta empat lagi mengangkat sumpah di Istana Negeri di Kota Kinabalu pagi ini. Hajiji adalah pengerusi Bersatu Sabah manakala Bung pengerusi Umno negeri.

Ketika acara angkat sumpah, senarai portfolio yang dipegang menteri baru Sabah diumumkan dan disebarkan kepada media.

Bung yang menjadi timbalan ketua menteri pada mulanya diberikan portfolio perumahan dan kerajaan tempatan. Dua lagi timbalan, iaitu Presiden Star Jeffrey Kitingan dan Naib Presiden Parti Bersatu Sabah (PBS) Joachim Gunsalam masing-masing mendapat portfolio pertanian dan perikanan serta pembangunan perindustrian.

Bung mahu memegang portfolio kerja raya tetapi Hajiji pada mulanya memberikan tanggungjawab itu kepada Masidi Manjun daripada Bersatu.

Menteri keenam yang mengangkat sumpah adalah Setiausaha Agung PBS Jahid Jahim yang memegang porfolio pembangunan luar bandar.

Sebaik selepas angkat sumpah, pihak dalam Perikatan Nasional (PN) mendedahkan bahawa Bung tidak gembira dengan portfolio yang diberikan dan bercadang membuat sidang media di kediamannya di Luyang, Kota Kinabalu.

Bagaimanapun, sebelum sidang media yang dijadual pada pukul 1.30 tengah hari itu diadakan, dia dipanggil ke pejabat setiausaha kerajaan engeri Sabah.

Hajiji elak pertelagahan terbuka

Dengan sidang media itu ditangguhkan, Hajiji mengadakan rundingan dengan pemimpin Umno bagi mengelakkan sebarang ketegangan.

Bung dilihat masuk ke pejabat Hajiji pada pukul satu tengah hari. Turut bersamanya ialah Naib Presiden Umno Ismail Sabri Yaakob dan Mahdzir Khalid serta setiausaha agung Ahmad Maslan.

Akhirnya, pada sidang media yang diadakan pada pukul dua petang, Hajiji mengumumkan Bung dan Masidi akan saling bertukar portfolio.



______
DETIKDAILY
http://www.detikdaily.net/
https://www.facebook.com/detikdaily
https://t.me/detikdaily

Post a Comment

0 Comments